Capellenaren kunnen terecht bij Administratiecafés

Bewoners, Capelle aan den IJssel

“Blijf niet zitten met financiële problemen, pak ze aan!”

Vuilniszakken of schoenendozen vol met ongeopende post? De vrijwilligers van de Administratiecafés draaien er hun hand niet voor om. Zij helpen Capellenaren graag bij het uitzoeken en ordenen. “Inzicht in inkomsten en uitgaven geeft rust en duidelijkheid in het hoofd”, aldus Mark, één van de vrijwilligers. “Vanuit die rust kunnen mensen hun problemen overzien en aanpakken.”

Schulden en financiële problemen grijpen diep in op het welzijn van mensen. Hoe eerder hulp gevraagd wordt, hoe makkelijker de oplossing. De vrijwilligers van de Administratiecafés in Capelle helpen bij het ordenen en sorteren van post. Samen met de cliënt maken zij een overzicht van inkomsten, uitgaven en eventuele schulden. Dit overzicht maakt veel duidelijk. En is nodig voor bijvoorbeeld de Voedselbank, Meubelbank en schuldhulpverlening.

Vier Administratiecafés in Capelle

Er zijn Administratiecafés in Schenkel, Oostgaarde, Middelwatering en Schollevaar. Iedere donderdag tussen 10.00 tot 12.00 uur zitten vrijwilligers Thea, Ton, Jan en Mark klaar in Buurtcentrum De Fluiter. Deze vrijwilligers hebben allen een financiële achtergrond en zijn al jaren betrokken bij het Administratiecafé. Vrijwilliger Thea: “Een afspraak maken is niet nodig. Het Administratiecafé is laagdrempelig, iedereen kan binnenlopen.”
Methode op maat

De vrijwilligers ordenen post volgens een bepaalde methode. Uiteindelijk worden één of twee mappen gemaakt waar alle belangrijke papieren in zitten. Hoe uiteindelijk de ordening wordt aangebracht gebeurt in overleg. Jan: “We zoeken samen met de cliënt naar een manier die aanspreekt.

De één vindt een alfabetisch overzicht handig, maar het komt ook voor dat iemand kleurtjes handiger vindt. Dan kiezen we dat. Het gaat er om dat iemand weer zelf verder kan.”

Het kan iedereen overkomen

De vrijwilligers maken regelmatig mee dat mensen van de ene op de andere dag in de problemen komen. Vrijwilliger Jan: “Bij echtparen zien we vaak dat na een overlijden de overblijvende partner geen idee heeft van de administratie. Er komt dan heel veel op iemand af en voor je het weet zit men in de financiële problemen.” De vrijwilligers van het Administratiecafé kunnen echt het verschil maken.

Zo vertelde vrijwilliger Jan over een mevrouw met torenhoge schulden. Jaren later kwam hij deze mevrouw tegen en zij bedankte hem toen nogmaals voor zijn hulp. Voor haar was dat heel belangrijk geweest. Inmiddels had zij haar leven weer prima op orde. “Mooi dat je dan merkt een schakelpunt te kunnen zijn”, aldus Jan.